Media Coverage of the Single Currency in Britain: An
Assessment of Television News in the First Year of the Euro

Neil T. Gavin

School of Politics and Communication Studies
The University of Liverpool
gavin@liverpool.ac.uk

EUROPEAN COMMUNITY STUDIES ASSOCIATION CONFERENCE
May-June 2001

Abstract

This paper will focus on television coverage of the single currency in its initial phase, from
December 1998 to January 2000. The corpus of news analysed is drawn from the ﬂagshlp
evening bulletins of the BBC and ITN. The paper explores a number of questions. How salient
was news about the euro? How does television deal with the issue of Britain's distance from the
economic community that 'Euroland’ now represents (i.e. what did television tell the public as the
pros and cons of British involvement and non-involvement). A particular focus here will be the
issue of tax harmonisation - the extent to which this was cast as a threat to the British sovereignty
and the manner in which it is seen to constitute a threat to the legitimacy of further moves
towards European economic integration. The paper also looks at the extent to which news about
the euro is refracted through the prism of domestic party-political debate. Finally, the decline in
the value of the euro is assessed, with particular emphasis on how television explained and
accounted for the drop, but it will also assess the manner in which the coverage handled the issue
of euro interest rate decision-making. The domestic political implications of the structure of
coverage are explored and the paper will finish with an assessment of what the analysis tells us
in terms of a prospective 'media impact' research agenda. ’

Acknowledgement
The full news transcripts on which this paper draws come from a corpus of material generated as

part of an ESRC financed study (Ref. R000221336). The author gratefully acknowledges their
support.



Introduction

The single currency was, is and will continue to be a controversial, divisive and politically
salient issue. During the 1992-97 parliament it was clearly problematic for the Conservatives
(Gavin and Sanders, 1997) and the euro has remained on the agenda during New Labour’s first
administration, albeit in a slightly more muted form. The significance of the single currency for
the EU’s industrial, economic and financial future, cannot be overestimated and not surprisingly
a great deal has been written about its genesis, early experiments in convergence and the
political, diplomatic and economics developments surrounding the start of trading in January
1999. But the advent of the euro should also be seen as a symbol of all that Europe wishes to
become and it is part of a broader move towards European political and economic integration.
Seen in this context, it will be all the more worrying for the architects of the euro that the
attitudes of the British public towards the single currency have slowly, but markedly, become
more jaded and negative (Leonard, 1998; ICM Guardian poll, March 1999; ICM Single Currency
poll, January 2000)'. With the euro as important as it is at both a institutional and symbolic level,
this represents a problem and could potentially reflect on the overall legitimacy of the EU and
impede the development public identification with European institutions.

The ebbing away of British public support for European monetary integration and,
indeed, for the ‘European dream’ itself, raises a variety of questions. What is the role here of
media in this decline? We know that the British public are likely to be a degree more dependent
on media coverage for information about Europe than they might be if we were dealing with
domestic considerations (Gavin, 1997; Norris, 2000). But a prior question concerns the relative
influence of the principal mass media — newspapers and television. Certainly a number of studies
bear testimony to the weight of negative coverage of Europe in the mainstream press (Hardt-
Mautner, 1995; Morgan, 1998; Wilkes and Wring, 1998; Anderson and Weymouth, 1999;
Brookes, 1999; Norris, 2000). However, the current literature on the impact of the media tends to
suggest that at general elections at least, the press has a lesser impact on the public than we
might imagine (Curtice and Semetko, 1994; Norris et al. 1999). On the other hand, it is certainly
the case that television is the public’s most widely used and most trusted source of political
information (Independent Television Commission, 1996; Barnett, 1989; Eurobarometer, 49, 1998),
and European citizens consistently list television as the most important source from which they
receive information about the EU.? We also know from a range of studies that television has the
potential to influence perceptions about the economy generally (Gavin and Sanders, 1998), that
television’s European coverage has the ability to set the public agenda (Norris et al. 1999)* and
that, in some circumstances, reports have the capacity to influence the way the public think about
Europe (Valkenburg, Semetko and De Vreese, 1999). So the research suggests that if the media
do have an impact on public attitudes, it is likely that television will have the most potential.

Given the potential significance of television, it is surprising that so little systematic
analysis has been done of the way British broadcasters portray the EU. There are very few
extended analyses of coverage (Morgan, 1998), few touch on European economic issues (Gavin,
2000) and only one has undertaken a quantitative study of the euro (Norris, 2000). The two latter
studies suggest that reports on European economic developments are a consistent feature of
flagship news broadcasts on the main terrestrial channels. However, it also suggested that
‘negative news’ tends to outweigh the ‘positive’. It could be concluded then, that television news
is a rather unlikely platform for the development of positive orientations towards Europe or,
indeed, the formation of a British variant of European solidarity or identity. The structure of such
~ coverage is explained not in terms of any hostile intent by the journalists themselves, but rather
by the complex development of issues over time and by the intrinsic news value of many of the

2



stories that reflected badly.on Europe. Little work has, however, been done which focuses in
detail on the substantive and formal characteristics of coverage of the single currency, or on how
the news might r reﬂect on pubhc attitudes. It is this gap that the paper seeks to address.

It has been argued elsewhere that if we are dealing with complex and evolving economic
phenomena (like the single currency issue) and want to get a full and fair assessment of the
structure and form of coverage, we need to look at a fairly broad corpus of news output (Gavin
and Goddard, 1996; c.f. Jensen, 1987). Journalists themselves are painfully aware that complex
issues cannot be fully explored in a single news bulletin and they are sensitive to the need to
explain complicated issues to the public in a balanced and reasonably comprehensive manner
over the longer term (Davies, 1998). With these points in mind, it seemed appropriate to cover a
fairly broad corpus of televisual news on the single currency - in this instance, fourteen months
from the begmmng of the December preceding trade in the euro, through to the end of its first
full year in late January 2000. The focus was on the mid-week, late evening, flagship news
bulletins on BBC and ITN, as these have a reach that extends to millions.

The nature of ’tel'e(\féifsion’s euro coverage

If euro coverage'is our:tocus;:a wide range, of issues can profitably be addressed. For instance,
ition to party-political debate in Britain? And if the value
of the ‘euro’ fluctuated;’ lletins explain the changes? Finally, how did the
coverage connect smgle currency 1ssues ““outward’ to the broader European political and
institutional settlng and ‘inward’ to the British economy?

But before we begin an exploratron ;of these issues, we need to place ‘euro news in
context and look at its overall: salience. The proﬁle of the coverage can be assessed if we look at
Tables 1. and 2.. Euro reportlng needs ] be placed in the general context of European news. The
tables, therefore, make a three-fold distinétion between stories which dealt broadly with nion-euro .
related economic matters; coverage which was not ‘about’ the single currency, but touch upon it
at-the heart of the report; and, finally, news which dealt directly with the euro. The contours of
the coverage are fairly clear. The single currency, as we can see, was a reasonably consistent
feature of news coverage on both channels, although ITN, perhaps with a more populist
approach, gave this heavy-weight issue less prommence than its rival. The peaks in the coverage
were obviously at the onset of trading in the euro in January 1999 and during the European
elections in the summer.

The euro might have achieved greater prominence had the French and German bans on
British beef imports not displaced almost all other forms of European news in the autumn of
1999 and it has to be acknowledged that by the standards of coverage of the domestic economy
(Gavin, 2000) the numbers are small. But it is equally clear from these tables that ‘euro news’
was a recurrent issue beyond the obvious peaks and troughs. We also need to bear in mind that
each bulletin had a viewing audience that ran to millions, and that while we have focused on
‘flagship’ evening bulletins, there could be significant duphcatlon of stories across the course of
. any one channel’s daily news output. With these points in mind, the obvious question is, how did
television news cover the single currency in its formative phase? The emphasis here turns from
the “visibility’ of euro news to the substantive and formal characteristics of the coverage.



The euro and adversarial discourse

One feature that stands out in the coverage is the relative weight given to party-politics and
adversarial, party-political clashes. A flavour of the broad distribution of coverage can be
gleaned from Tables 3 and 4 which cover the fourteen months studied. The BBC and ITN clearly
differ in the emphasis they give to ‘party-politics’4, but although both stations rather
understandably give greater attention to this in the period around the European election
campaign, ITN on the whole lingered more often on adversarial politics, while the BBC gave a
good deal more space to straight commentary.” The positions of the parties on the single
currency could not have been clearer from the coverage. Reports consistently highlighted
Labour’s position that they would only go to a referendum on the euro when entry was in
Britain’s interests, but that in principal they were in favour and that the country needed to be
ready should a vote produced a ‘yes’ decision. The news fully reported the Conservative stance
on the euro, which ruled out entry to the euro in the next parliament, was hostile to Labour’s
‘Changeover Plan’ and tended to emphasise the loss of sovereignty and control over our
economy that the single currency would bring. LibDem position was less fully covered in
bulletins, but clearly consisted of a pro-euro policy leavened with criticism of the Labour
government for not taking a more proactive position in arguing for the single currency.

The coverage of the respective positions of the political parties and the predictable
contours of the party political debate are, however, less interesting and perhaps less politically
significant than the other forms of cleavage and discord that emerged in news reports. It would
have been patently clear even to the less attentive viewer that the Conservative Party still
suffered from quite deep seated divisions over the euro and over the issue of ‘Europe’ more
generally. No fewer than twelve separate BBC and ITN bulletins drew attention to a range of
conflicts. Among these were defections from the party with a root in euro policy (BBC,
08/01/99), support amongst senior Conservatives for Labour’s Changeover Plan or the various
Britain in Europe initiatives (ITN 23/02/99, and BBC and ITN 14/10/99, respectively), and calls
from those on the right of the Conservative Party to rule out single currency entry entirely (ITN
16/08/99). This sort of coverage might go some way towards explaining the fact that whilst the
party’s image of disunity had improved since the 1997 general election (Norris and Gavin, 1997
pp.119), even in September 1999 over a third of the population still saw the party as ‘divided’.®.

In contrast, the coverage did not dwell in any significant way on disagreement within the
Labour Party on the euro issue. The more politically astute viewers might have detected some of
Labour’s cabinet-level tensions in Peter Mandelson’s or Robin Cook’s effusive statements in
favour of the single currency (BBC, 28/06/99 and 06/09/99, respectively). But these key players
did not really deviate in any significant way from the Labour Party’s overarching position of
principled, but conditional support, for the euro. Where there was some evident tension was not
within the Labour government, but between the administration and its continental neighbours.
Here by far the most salient issue was tax harmonisation. In early December 1998 the news
touched on the German and French calls for harmonisation within Europe. One headline stated,
“The threat to Britain’s right to set it’s own taxes. Germany’s finance minister [Oscar
Lafontaine] says Europe’s taxes should be decided by the majority in Brussels.”, with the story
elaborating further on, “Germany’s new finance minister believes a single European currency
will work better if all European countries standardise their taxes so everyone pays the same rate.”
(BBC 01/12/98). On the same day ITN’s political correspondent closed his report with,

“Well what I think it points out is that there are plenty of people on the continent,
and Mr Lafontaine and the French finance minister are among them, who believe

4



that a single currency leads on to political union and political union in the end
does require harmonisation of taxes. And so, if you like, it is a warning that there
is a battle ahead, there are definitely moves among people on the continent who
would like to see taxes harmonised. But Britain is always going to veto that.”

Reports on both BBC and ITN suggested Lafontaine’s statement had prompted Tony
Blair and Gordon Brown to play down the stance taken by Germany and France, and Labour was
also set to threaten a veto on any such proposal. But tax harmonisation was a theme returned to
during the downfall of Lafontaine (BBC 11/03/99). And in the context of a later story on the
euro’s slide in value, the BBC reported, “The German Chancellor ‘Gerhard Schroeder has
accused Britain of intransigence over its opposition to a Europe-wide tax on savings income. He
claims Britain’s resistance is damaging the European Union...” (anchor, 03/12/99).

Now it is important to note that we need to be more than a little cautious in assuming that
statements and counter-statements made in the political bear-pit impinge on popular
consciousness in quite the way that perhaps politicians hope they might. But the tax
harmonisation issue also featured in reports beyond the party-political domain. The issue
surfaced in straight journalistic commentary and on the first day of trading a reporter noted, “At
Germany’s stock exchange, a reminder to Britain — the single currency is here, tax harmonisation
is next.”, followed immediately by Yves-Thibault de Silguy, the European Commissioner’s blunt
statement to camera, “It’s just a step. The next step will concern other matters, for instance we
have to progress in terms of the tax system.” (ITN, 04/01/99). Later in January the issue

‘resurfaced: “Germany, which has taken over the presidency of the EU, say it’ll use its
‘chairmanship to push for the standardising of some taxes throughout Europe. Britain’s already
said it’ll resist any efforts to set minimum European tax levels.” (anchor, BBC, 11/01/99).
Finally, in the new year of 2000, in a story flagging the first anniversary of trading in the euro,

- ‘one source returned to the issue: “It [the euro] means Brussels running our industry, it means

common taxation and many other aspects of a fully integrated EU policy which I think would be
bad for jobs, bad for our economy, and bad for our terms of living.” (Restaurant owner and
member of Business For Sterling, BBC 04/01/00).

The treatment and high visibility of this issue is politically important for three reasons.
First, the reports emphasise what looks like moves towards enforced tax harmonisation and this
chimes with the Conservative Party’s position that the EU is set to undermine British sovereignty
on this as on other issues — something that needs to be resisted. The coverage would do little to
undermine a Conservative policy stance that if not overtly hostile to the EU was, at best,
necessarily guarded and wary. Second, taxation is a particularly sensitive issue in the UK and
press were particularly strident in their condemnation of EU moves towards harmonisation. For
example, when Oskar Lafontaine broached the issue in December 1998, the Sun rather rudely
reproached with ‘Foxtrot Oskar’, but the Mail also led with ‘British veto on taxes under threat’
and in a story critical of the proposal, the Mirror newspaper bellowed ‘Achtung Oskar’. So
television highlighted an issue on which the tabloids took a strident, direct and decidedly
negative editorial stance, and clearly there was the potential here for the erosion of public
confidence in a currency where concomitant ‘tax harmonisation’ was often characterised as
‘enforced tax raising’. Indeed, in some quarters it has been suggested that the emergence of the
tax harmonisation issue in early December directly and rather negatively affected the public’s
perception of the single currency (Saunders, 1998)’.

Thirdly, and perhaps most important of all, in terms of its discursive thrust the coverage
seems to set the UK at odds with its European counterparts and casts our continental neighbours
in the role of antagonists. The British are embattled, besieged and threatened and the stories

5



carry over rather negatlvely into the realm of political sovereignty (or, more precisely, moves
toward forced  erosion’ of soverelgnty) This has the potential to undermine the notion of
communal solidarity, collaboratlve engagement and negotiation which in some estimations
underpin the EU integration process. Other research on media coverage of Europe has suggested
that the sort of intra-EU frictions exemplified here is not altogether uncommon in television
reporting of Europe (Gavin, 2000). Certainly from a europhile perspectlve the danger must be
that this sort of rhetorical positioning will delegitimise the EU in the eyes of the public and
undermine the fragile development of any form of European political identity. The development
by the public of a positive orientation towards the single currency or, indeed, towards ‘Europe’

more generally, seems all the more unlikely in a context where television highlights internal
division over tax sovereignty and where the tabloids press take up the issue with all the stridency
we might expect.

Nevertheless, it is crucially important to remind ourselves at this juncture that the
broadcasters did not in any sense ‘make up’, fabricate or invent this discourse. They took their
cue from the language in which the. prmCIpal domestic and foreign politicians expressed
themselves, as well as from :the actions. ‘and statements of EU officials and other interested
parties. However, this fact does not diminish the damaging potential of the resultant coverage.

Explaining tne wanng;euro: causes and consequences

If tax harmonisation was 'an’ ifportant’sub-plots in the story of the euro’s in its first year, the

most commanding feature was the sharp decline in value of the new single currency after a

confident and upbeat start. This in- 1tself is significant because the euro is not just a new pohcy

instrument, but represents a potent symbol of the EU’s ongoing process of economic and

political integration. As one BBC' reporter quite rightly put it when the euro began trading, “A

confident start here to trading in'the euro will radiate way beyond the financial markets., It 11 will

give fresh impetus to the whole process of European integration.” (Jonathan Charles;: BBC,;
04/01/99). Given the euro’s symbohc significance, 'the subsequent slump in its; v’( ‘was a

potentially damaging threat to the legitimacy and viability of Europe’s economic! and‘s polltlcal
integration process. The euro’s slide in value came through quite clearly in the coverage on both

channels. That this should have been a salient feature of television reports is neither surprising

nor particularly controversial. After all, the euro lost somewhere in the order of 12% of its value

against the pound and a full 15% against the dollar in its first year - a change that was both

dramatic, and economically and politically significant. So the story was eminently newsworthy

and reports about this talismanic symbol of European mtegratxon had, in a sense, to be rather

bleak.

But the explanations offered by television as to why the euro depreciated are perhaps
more significant than the reports of the decline itself. This is because these explanations offer the
public a web of cause and effect without which its-understanding would be partial, abstracted and
at best incomplete. Moreover, the explication of cause and effect can help direct and focus public
disquiet and blame, as.well as sketching for the audience the sort of remedial or curative actions
that are available or ‘ap T Opnate (Peffley, 1984; Abramowitz et al., 1988). With this in mind, we
sought to isolate and' analyse those parts of the news commentary which offered an explanation
for the fall in the euro’s'valué or which dealt with the effects of depreciation whether in Britain
or abroad. As in previous research (Gavin and Goddard, 1998) it became clear that explanatory

commentary, whilst important, was not a terribly prominent feature of news reporting. 8 However,

6



the BBC or ITN bulletins are not, nor should we expect them to be, explanatory or pedagogic
‘treaties’, and a full treatment of complex monetary developments demands a good deal of
contextual and clarificatory commentary and description. :

The least controversial and most common set of explanations for the decline of the euro
revolved around the relative economic vitality of countries inside and outside the euro-zone
(“The [euro] falls are mainly due to euroland’s economic problems — plus, the strong dollar
hasn’t helped the currency’s performance.”, ITN, 03/12/99). It is difficult to see how this sort of
explanation would reflect on Europe, the EU or the. euro in any meaningful way either for good
or for ill. Likewise, the ECB’s role was also reasonably uncontroversial, as well as being one of
the least often mentioned explanations (“[ECB’s] Raising interest rates would choke the
continent’s fragile growth. Buying euros to force the value higher could cost billions and achieve
nothing. Which all leaves the policy much in evidence at the moment, of talking bravely and
" keeping your fingers crossed.”, BBC, 01/06/99).

But perhaps more damaging to the image of Europe and the EU - and somewhere
between relative economic performance and ECB action in terms of news prominence - were
those explanations which emphasised the action and statements of European governments,
statesmen and EU officials. The latter, it seemed, could provoke a marked slide (“The euro
dropped again after he [Romano Prodi] warned Italy might have to leave the currency if it can’t
get inflation under control.”, BBC, 21/06/99). But German and French governments were also
amongst the culprits’. Their calls for interest rate cuts to boost their ailing economies had, it was
suggested, brought them into conflict with the ECB and undermined credibility of the euro
(BBC, 04/03/99 and 11/03/99). The problem also extended to particular statements and policies.
Schroeder’s criticism of Vodaphone’s hostile bid for Mannesmann spooked the ECB and the
money markets (BBC, 03/12/99). Over-enthusiastic state expenditure by the German government

*in an attempt to artificially, but unsuccessfully, boost the economy also negatively affected the

euro’s value (BBC 01/06/99 and 02/12/99). Statements could have a particularly divisive edge
where reports again linked the issues to tax:

[Headline] “Germany’s Chancellor accuses Britain of damaging Europe as the
euro wobbles. [anchor] The German Chancellor, Gerhard Schroeder, has accused
Britain of intransigence over its opposition to a Europe-wide tax on savings. He
claims British resistance is damaging the EU, but Germany itself has come under
fire from the head of the ECB. Wim Duisenberg claims that the recent poor
performance of the euro is partly the fault of Germany’s economic policies.
(BBC, 02/12/99).

Neither the BBC nor ITN can be blamed for giving these explanations a prominent
position in their coverage. On the whole, the stories were prompted by the actions and dramatic
on-the-record statements by some of the most powerful and significant players on the European
stage. But at the same time these stories do tend to highlight internal political and economic
tensions within the euro-zone as well as the way the damaging pursuit of narrow national
interests could rebound on the value of the euro. They also highlight the sensitivity and fragility
of the euro in the context where governments are economically ‘irresponsible’ (quite a
controversial notion in itself if by ‘irresponsible’ is meant ‘interventionist’) or where important
political actors are injudiciously candid in their comments and criticisms.

The finer detail of the explanations outlined here might well have been lost on the casual
viewer, but they become more important in the context of what the commentary said about the
impact of the euro’s value on the health of the UK economy. For example, the initial buoyancy

7



of the euro could, it was suggested, bring problems in its wake: “But [although UK interest rates
are likely to fall] there are snags on the foreign exchange markets. The pound risks getting
weaker as the euro gets stronger. Lower interest rates will be welcomed by business, but they
may also trigger a fall in the value of the pound against the euro. And the Bank of England will
worry that that could set inflation off again.” (06/01/99). But when the euro fell in value there
was obviously much that could said on both sides of the equation, as is evident from the
following extract from an ITN bulletin:

“For people in Britain, a weak euro is mixed news. The currency’s tumbling value
has had significant effects on Britain, mainly because it’s making sterling
stronger. For industry, the strong pound means tough trading conditions for
exporters who goods are expensive in Europe. But the weak euro also raises the
prospect of more British take-overs of the devalued European firms, such as
Vodaphone’s bid for Germany’s Mannesmann. For consumers, it’s had some
good effects. The weak euro means cheaper European holidays and goods. Whilst
the strong pound has increased pressure for British interest rates to fall. City
experts say that any damage caused by the euro’s is more psychological than
economic. But the possibility of further slides will make for nervous financial
trading next week.” (ITN, 03/12/99).

Comparable, evenly balanced accounts could be found on BBC (BBC, 08/04/99), but taken as a

whole, the BBC coverage tended to offer a great deal more commentary on the negative

implications for the UK of a falling euro. A few examples should suffice, though others could be
“offered: '

“It [the euro’s decline] is embarrassing for Europe’s leaders and a real threat to
British industry. Companies like the stair-lift manufacturer, Stannah, see
confidence returning. Business in Britain is picking up. But their exports are
threatened because they’re getting priced out of the foreign markets because of
the strength of the pound.” (BBC, 27/04/99).

“That [the euro’s fall to all time low] is tough for UK exporters. This company
[Bisley Office Equipment] is a British success story, Europe a vital market, but
the pound is now stronger than it was when Britain joined the ERM with such
disastrous consequences.” (BBC, 01/06/99). '

What is more, the depreciating euro could even be a problem for those countries that had taken
the plunge: “The BSW steelworks in Kiel has watched the value of the euro fall sharply on the
foreign exchanges since the project’s launch. The steel manufactured here on the German bank
of the river is now cheaper for customers outside Europe to buy. But that doesn’t mean the
currency’s shaky start is good news. The BSW director says the weaker euro might boost sales
abroad, but it also pushes up the cost of raw materials, which he must import to make steel.”
(BBC, 13/07/99).

So overall story of the euro as portrayed on television looks rather dismal. The single
currency looks like it has a deleterious impact on British business whether weak or strong, and
even in its weakened state looks like a threat to business in those countries that are already
involved. The emphasis is clearly negative as far as the euro is concerned and while it is
inappropriate to second guess why this particular emphasis is so prominent in the broadcasts, the
nature of the coverage is potentially quite damaging to the image of single currency — one of the
central pillars of European integration policy.

8



Implications

The picture that emerges from this analysis will be rather grim for those who wish to promote the
euro or see the EU cast in a favourable light. The British tabloids often openly editorialise
against Europe and the euro (Anderson and Weymouth, 1999), and on the other hand, television
news often quite rightly emphasises aspects of EU and single currency development that reflect
rather badly on Europe and its monetary initiatives. There is no suggestion here that the BBC and
ITN are pushing a particular position on the single currency, but the overall climate of reporting
is distinctly negative in tenor (see also Gavin, 2000; and Norris, 2000), and in straddling both -
printed and broadcast media, it looks to be approaching what Noelle-Neumann described as
‘consonance’ in coverage, i.c. a similarity in coverage across the media which is thought to
maximising its influence as selectivity options are reduced (Noelle-Neumann, 1981;
Noelle-Neumann and Mathes, 1987). If audiences are also dependent on the media for news about
development in ‘euroland’, this again may amplify the media’s ability to influence attitudes (Ball-
Rokeach and DeFleur, 1976, Ball-Rokeach, 1985; Gavin, 1997 and Norris, 2000). So the
architect of the euro or those who hope that the public will come to evaluation Europe more
positively, will have ample grounds for concern.

However, we should not be too quick to jump to the conclusion that in some sense the
media are to blame for the sort of coverage the EU and the euro receive. We have argued here
and elsewhere (Gavin, forthcoming) that the very significance and newsworthiness of some of
the negative developments in European affairs (revolving around statements by politicians,
actions by governments or dramatic events) almost dictate that the media coverage will be less
than affirmative. There may be two factors that compound the problem for the EU. First, some of
the image problems it faces are the product of embedded conflicts of interest and entrenched
institutional structures. For instance, those inside the single currency and those outside will differ
in their evaluation of the need for and pace of moves towards tax harmonisation. Likewise,
whose within ‘euroland’ whose economies are booming (like Ireland) and those which are in less
good shape, will differ on which way ECB interest rates should go. Where politicians have to
balance domestic and European priorities, as well as play to a domestic media audience, these
divergent interests are likely to be expressed, and there is more scope for ‘indiscipline’ and
injudicious or damaging statements that will almost certainly be picked up by the international
media. Moreover, whilst national governments seek, where possible, to speak with one voice and
get closure and control in their relations with their domestic media, this seems scarcely possible
within the ‘confederal’ structure of the EU where there are a welter of voices, entrenched
interests and disparate perspectives.

A second problem may well lie in the nature of the EU’s direct and formal relations with
the British media in both London and on the Brussels news ‘beat’. A number of authors have
suggested that for a variety of reasons relations between the media and EU -are sometimes
strained and tense (Tumber, 1995; Morgan 1995; Gavin forthcoming). So where there are few
‘good news’ stories to tell about Europe or the euro, or where these stories are too abstract,
distant or difficult to get across, the problems in communicating the positive aspects of the euro
may well be compounded.

Finally, it is important to note that our analysis of television news content must remain
largely silent on the issue of ‘influence’. There is strong circumstantial evidence to suggest that

9



television coverage of Europe may well have an impact on public attitudes towards Europe and
the euro, but this is some way short of the sort of evidence that would be needed to make the
concrete link between citizen disenchantment with the single currency and negative media
output. As argued elsewhere, there is still a urgent need for research on audience engagement
with ‘euro news’, whether this takes the form of aggregate, experimental or qualitative
exploration (Gavin, 2000 and forthcoming). This is all the more important where in the not too
distant future the Britain public will face a referendum on the single currency in which the media
will play a prominent role.

10



3939 ysuug

30 wodwr o[es 3Y) UO URG YOUSI] 9y} PIEMUO 13q0I00 WIOL ‘PUe (T M Jem 3pen S() 3y ‘vonnadwos o vonusAssiul NF jo joedur oy ‘Jurddoys sog Anp
JO PUS 9y} ‘SIIPISQNS ULIEJ JO S)S00 Y *,Xe) SSUIP[OYYIM, SY) PUE UONESIUOULIRY Xe) 198pnq (7 S} I9A0 ASISA0NUOD 3y} SYI| SANSST 0} PAJL[aL SALIOIS OIMI-UON

I
4
I
0
11

NOO AN

‘NVI Ddd 'AON 'ILDO 'ddS DAV 0L CNOf AVIN AV MV g4 NVE Dad

¢ (4
9 4
3 [4
0 0
€ 01
‘NvI Odd

0
9
0
0

9

0
01

O .

0
01

'AON "ID0 'ddS DNV "INL ‘N AVIN ddV VN 'ddd 'NVI "0dd

¢
81
!
(4
Si

14
(44
I
£
81

SO ANO NN

S
Il
.v
[
9

<t O N v

TOoOOIT @

'ﬂ'O-—"W-ﬂ

Nt on NI

N en v —

O~ NN

0

— O O e

(4
14
I
I

[4

VooV

(4
14!
I
[
4!

N O i <& v

S =Nt T

8
I
3
S
£

(0dMd, [BIO ],
[E10]

Kouaim)) 9[3urg
omy uo Suryono],
Qiuouody NG

(0007 Arenuep-g6 1 PQUIINIQ)
SINSS] SMIN dfwouody ueddoiny N LI

¢
S
3
0

[4

8
Il
14
14
€

8
el
L
I
S

¢2qe L

,04Md, [BJ0
[E10L

Kouaim)) a[3urg
ong uo 3urgonoy,
dnuouodq g

(0007 Arenuep-g66 1 19qUIdNQ)
S9nss] SAMIN omEoﬁcuﬁ :a«ncﬁﬂm Um—m—

I 3qeL



4

0§ 8 6 €1 [eloL
6 4 I 9 [eonrjod-Ayred-uoN
| &4 9 8 L [eourjod-Aureq
[e10], NOLLOATd ANN/AVIN  NOLLOATd

-1S0d -14d

(0007 Arenuep-g661 19quIddA()
[BINI[0J-A}aRJ UON °SA SINIOJ-A)aR] - 01N IY) U0 SMIN N.LI

¥ Jlqe L

LS 61 ST €7 [e10L

0t 01 [4 81 eonijod-Aired-uoN

LT 6 €l S reonjod-Ayred
[ej0L NOILOFTd ANN/AVIN  NOILLOATd
-1S0d -Tdd

(0007 L1EnUEL-866] 19qWIN()
[901[0g-A)IJ UON ‘SA SINI[OJ-A)IE - 0.INT Y} UO SMIN DFd

€ 9198 L



Bibliography

Abramowitz, A. I, Lanoue, D. J. and Ramesh, S. (1988) ‘Economic Conditions, Causal Attribution
and Political Evaluatlons in the 1984 Presidential Election’, Journal of Politics, 50(4) pp.848-63.
Anderson, P.J. and Weymouth, A. (1999) Insulting the Public? ‘The ‘British Press and the

European Union. London: Longman.

Ball-Rokeach, S. (1985) ‘The Origins of Individual Media-System Dependency: A Sociological
Framework’, Communication Research, 12(4) pp.485-510.

Ball-Rokeach, S. and DeFleur, M. L. (1976) ‘A Dependency Model of Mass Media Effects’,
Communication Research, 3 (1) pp.3-21. .

Barnett, S. (1989), ‘Broadcast News’, British Journalism Review, 1 (1) pp.49-56.

Brookes, R (1999) ‘Newspapers and National Identity: The BSE/CJD Crisis and the British
Press’, Media, Culture and Society, 21(2) pp. 247-63.

Curtice, J. and Semetko, H. (1994) ‘Does It Matter What the Papers Say?’, pp.43-64 in A. Heath,
R. Jowell and J. Curtice eds. Labour’s Last Chance?. Aldershot: Dartmouth.

Davies, E. (1998) ‘Journalistic Practice and Economic Reporting’ pp.156-59 in Gavin N.T. (ed)
The Economy, Media and Public Knowledge. London: Cassell.

Eurobarometer 49 (1998) Eurobarometer: Public opinion in the European union. (Rep. No. 49).

. Brussels, Belgium: European Commission, Directorate-General X.

:;_Eurobarometer 53 (2000) Eurobarometer: Public opinion in the European union. (Rep. No.53).

" Brusséls; Belgium: European Commission, Dxrectorate-General X

" Gavin, N.T. (1997) ‘Voting Behaviour, the Economy:, and the Medla Dependency, Consonance and
Priming as a Route to Theoretical and Empirical: Integratlon Pp. 127-44 in C. Pattie, D. Denver, J.
Fisher and S. Ludlum (eds) British Elections arid Parties Review, 7. London: Frank Cass.

Gavin, N.T. (forthcoming) ‘British Journalists in the Spotllght Europe and Media Research’,
Journalism: Theory, Practice and Criticism - ,

Gavin N.T. (2000) ‘Imaging Europe: Political Iden; d,{Bntlsh-T elevision Coverage of the
European Economy’, British Journal of Politics and/International’Rela 2(3) pp. 352-73.

Gavin, N.T. and Goddard, P. (1998) ‘Television: News 'and the: f?Eéonghiy:‘:TzInﬂahon in Britain’
Media, Culture and Society, 20 (3) pp.451-70.

Gavin, N.T. and Sanders, D. (1997) ‘The Economy and Voting’ pp.123-32 in Norris, P. and Gavin,
N.T. eds. Britain Votes, 1997. Oxford: Oxford University Press. ..~ "

Gavin, N.T. and Sanders, D. (1998) ‘Economy, News and Pubhc Oplmon Britain in the Mid-
1990s’, pp90-111 in Gavin N.T. (ed) The Economy. *Medla and’ Public Knowledge. London:
Cassell.

Hardt-Mautner, G. (1995) “Ho do we Become Good Europeans?’: The British Press and
European Integration’, Discourse and Society, 6(2) pp.177-205.

Independent Television Commission (1996), ‘Revealing Sources”, Spectrum, 20 pp.23-24.

Jensen, K. B. (1987) ‘News as Ideology: Economic Statistics and P011t1ca1 Ritual in Television
Network News’, Journal of Communication, 37(1) pp.8-27.

Leonard, M. (1998) Making Europe Popular: The Search for European Identity. London:
Demos/Interbrand, Newell and Sorrell.

Morgan, D. (1995) ‘British Media and European Union News: The Brussels News Beat and its
Problems’, European Journal of Communication, 10(3) pp.321-343.

Morgan, D. (1998) The European Parliament, Mass Media and the Search for Power and
Influence. Report to the European Commission, DGX.




Noelle-Neumann, E. (1981) 'Mass Media and Social Change in Developed Societies' pp.137-166 in
E. Katz and T. Szesco (eds) Mass Media and Social Change. London: Sage.

Noelle-Neumann, E. and Mathes, R. (1987) 'The 'Event as Event' and the 'Event as News": The
Significance of 'Consonance' for Media Effects Research’, European Journal of Communication ,
2-3:291-414.

Norris, P. (2000) A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial _Societies.
Cambridge: Cambridge University Press.

Norris, P., Curtice, J., Sanders, D., Scammell, M. and Semetko, H. (1999) On Message
Commumcatmg the Camnalgn London Sage.

Norris, P. and Gavin, N.T. (1997) Britain Votes, 1997. Oxford: Oxford University Press.

Peffley, M. (1984) ‘The Voter as Juror: Attributing Responsibility for Economic Conditions’,
Political Behaviout, 6 (3) pp.275-294.

Saunders, M. (1998) ‘EMU: Tax Dispute Fuels the Antis’, Sterling Weekly 11/12/98 ,

Tumber, H. (1995) ‘Marketing Maastricht: The EU and News Management’, Media, Culture and
Society, 17(3) pp.511-19.

Valkenburg, P. M., Semetko, H. A. and De Vreese, C.H. (1999) ‘The Effects of News Frames on
Readers’ Thought and Recall’, Communication Research, 26 (5) pp.550-596.

Wilkes, G. and Wring, D. (1998) ‘The British Press and European Integration: 1948 to 1996°,
pp185-205 in Baker, D. and Seawright, D. (eds) Britain For and Against: British Politics and
the Question of European Integration. Oxford: Clarendon Press.

14



NOTES

The ICM figures can be gléaned from the following web site:
www. icmresearch.co.uk/reviews /pollreviews.htm.

An average of just under 70% of citizens across European countries name television as
the most important source of information and a majority also identify television as their
preferred method for receiving information about the EU (Eurobarometer, 53, 2000).

This is an agenda setting power the press signally failed to exert (Norris et al, 1999).

By ‘political coverage’ is meant stories that were predominately or exclusively about
party-politics and political debate. Stories in this category focused on a range of sub-
themes: policy stances and statements on the euro from all the political parties; attempts
by Government and Opposition to position themselves in relation to one another; party
manifesto commitments that touch on the euro; and friction or division within the parties.

Among the ‘non-political’ themes were, gearing up for the euro, agreeing its value and
the first days of trading; coverage of the declining value; movement out to links with the
“issue such as tax harmonisation, sovereignty, European integration, as well as prices and
. interest rates; reports on the ECB and its role; the experiences of various countries with
the euro; as well as the implications for the euro (and/or its value) for British businesses —

and, to a lesser extent, the UK public. '

‘ 6 MORI “Political Attitudes in Britain for September 1999°. The details of this survey can
.~ be obtained form the MORI web site: www.mori.com/polls/1999/¢990927.shtml

The transcript of this article is available at the following web address:
www.mori.com/polls/1998/pdf/sshdec98.pdf

Here it is perhaps worth noting that the BBC commentary offered a great deal more
explanatory exigesis than did ITN.

15





