EN

x %% COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES
*

% %5
pxS

*
W S W

Brussels, 10.2.2006
SEC(2006) 160

COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT

Annex to the
FIFTH REPORT FROM THE COMMISSION TO THE COUNCIL, THE EUROPEAN
PARLIAMENT, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND
THE COMMITTEE OF THE REGIONS

on the application of Directive 89/552/EEC “Television without Frontiers”

{COM(2006) 49 final}

EN



EN

Annotations to point 1.1

(111>

In 2005, the Commission adopted the initiative ““12010 — A European Information Society for
growth and employment™ to foster growth and jobs in the information society and media
industries, in which it committed itself to create a consistent internal market framework for
information society and media services by modernising the legal framework for audiovisual
services, starting with a proposal for revising the “Television without Frontiers” Directive.

Annotations to point 1.2

A further indirect confirmation of the fragmentation of supply is provided by the volume of
employment created by the audiovisual sector. The overall number of permanent jobs in the
EU-25, after a period of sustained increase up to 2001, is stagnating below the level of
200 000 in 2003 (according to the latest data provided to the Commission by the European
Audiovisual Observatory). Recent trends have highlighted the restructuring efforts that some
major groups still have to undergo.

Annotations to point 3.1

The Court ruling in the “Mediakabel” case, delivered in June 2005, confirms that near-video-
on-demand constitutes a broadcasting service in the sense of the Television without Frontiers
Directive: this follows unambiguously from Annex V, point 3, subparagraph A, of Directive
98/34/EC (Electronic Commerce Directive), which states that television broadcasting services
“including near-video-on-demand” are excluded from the definition of information society
services. Not relevant in the Court’s view is the encoded or unencoded form of the
transmissions, or the remuneration scheme used. An analysis of competing services is not
relevant either, e.g. the substitutability of near-video-on-demand by video-on-demand (VOD),
nor is the fact that some provisions of the Television without Frontiers Directive (such as the
air-time requirements for European works) are less relevant to NVOD services.

Annotations to point 3.2

There are a series of practical criteria designed to determine which Member State has
jurisdiction (head office, editorial decisions and significant part of the workforce). Besides
these establishment criteria, additional criteria apply under Article 2(4) (use of a frequency, a
satellite capacity or a satellite up-link) so that broadcasts broadcast by non-EU broadcasters
and received in the EU fall under the jurisdiction of a Member State. Further, the Directive
states that if jurisdiction cannot be established using the criteria set out in Article 2(3), the
Member State of jurisdiction can be established on the basis of Articles 43 et seq. of the EC
Treaty.

Where the legislation of the receiving Member States contains stricter or more detailed rules
than the legislation of the country where the broadcaster is established, the rules of the
country of reception cannot be applied to the programmes, even where such broadcasts are
targeting specifically its market, unless a circumvention of the rules of the Treaty is
established.”

In the judgment VT4 the Court held that, according to the Directive, a broadcaster falls within
the jurisdiction of the Member State in which it is established, and, if it is established in more
than one Member State, the competent Member State is the one in which the broadcaster has
its centre of activity.’

EN



EN

In the case of “Extasi TV”, the service has been broadcast via satellite uplinking facilities
situated in Spain, but the programming itself assembled and edited by Digital World
Television (DWT), established in Italy.

The “Al Manar” television channel has belonged to Hezbollah culturally and politically from
its inception. Al Manar’s satellite station transmits twenty-four hours a day, reaching not only
the entire Arab world but also Europe and the rest of the globe. Al Manar has several times
been accused of broadcasting programming that preaches hatred and violence. In December
2004, the US Department of State put Al-Manar on the Terrorist Exclusion List due to the
channel's “incitement of terrorist activity”.

Eutelsat has been a French private company since 2 July 2001. Until then, the status of
Eutelsat was that of an intergovernmental organisation, so it was not under the jurisdiction of
any particular Member State.

The Dutch authorities had ordered a halt to the transmission of Al Manar via the NSS. On 21
March 2005, this channel disappeared from the NSS. The reason behind the Dutch decision
was the fact that Al Manar did not have a Dutch licence.

The Spanish authorities banned the retransmission of Al Manar by Hispasat on Wednesday,
30 June 2005 (which effectively prevents its reception not only in the Iberian Peninsula but
also in South America).

Annotations to point 3.4

The final report of the study on the impact of measures concerning the promotion of the
distribution and production of TV programmes (Community and national), provided for under
Article 25a of the Television without Frontiers Directive, was published in May 2005.* The
findings of the study are largely consistent with the results published in the Commission
Communication on the application of Articles 4 and 5. The study confirms that there has been
an increase in the scheduling of European works from approximately 50% in 1993 to 60% to
2002.

Annotations to point 3.5.2

In Case C-262/02, initiated by the Commission, the Court was asked to rule that French
legislation was incompatible with the principle of freedom of services enshrined in the Treaty
in view of the restrictions placed by the Evin law on the retransmission in France of foreign
sports events.

Annotations to point 3.5.3

The Commission launched an open call for tender regarding a new framework contract for the
surveillance/monitoring of the application of the rules in the Television without Frontiers
Directive concerning television advertising, sponsorship and teleshopping in the Member
States. The outcome of this procedure was the selection of the contractor S.A. Audimetrie, the
contract being awarded on 16 December 2004.

EN



EN

Annotations to point 3.7.2

In March 2005, the presidents of the regulatory authorities were invited to a meeting chaired
by Commissioner Reding. The main issue of concern was incitement to hatred in the
programmes of channels originating outside the EU, such as Al Manar or Sahar 1. During this
meeting, it was agreed that regulators needed to reinforce their cooperation especially on
cases considered to be problematic. For this purpose, a number of concrete actions were
agreed, for example the establishment of a contact point within each national authority, the
establishment of a central database and the establishment of a restricted forum reserved for
regulators.

Annotations to point 5.1

Substantial efforts have been made to meet European media standards in the Western Balkans
and the process of reform is ongoing. Some countries in the region are in the process of
aligning their legislations with the European Convention on Transfrontier Television of the
Council of Europe or with the Directive itself.

Annotations to point 5.2

The Commission has made a proposal to strengthen the complementarity of the Directive with
the European Convention on Transfrontier Television of the Council of Europe. In a letter to
the Council of Europe (2005), the Commission stressed the achievements of the former in
respect of public service broadcasting, the independence of regulatory authorities and media
pluralism and invited the parties to the Convention to reflect on whether some of the Council
of Europe’s Recommendations in these areas could be transformed into binding obligations
within the new/revised Convention under discussion.

! COM(2005) 229 final, 1.6.2005.

In this respect, see recital 14 of the Directive and the case law: Case 33/74 Van Binsbergen v. Bestuur
van de Bedrijfsvereniging (1974) ECR 1299 and Case C-23/93, TV 10 S4 v. Commissariaat voor de
Media (1994) ECR 1-4795.

’ Case C-56/96, VT4 v. Flemish Community of Belgium (1997) ECR 1-3143.

David Graham and Associates, available at http://europa.eu.int/comm/avpolicy/stat/studi_en.htm#3.

EN



