
æ

Policy  brief

By Ben Nimmo

Definitions of disinformation 

Definitions of disinformation are widely available and largely 

agree on the essence. The Oxford English dictionary, for example, 

defines it as ‘False information which is intended to mislead, 

especially propaganda issued by a government organization 

to a rival power or the media’. Online encyclopaedia Wikipedia, 

based on the Merriam-Webster dictionary, defines it similarly, 

as ‘Intentionally false or inaccurate information that is spread 

deliberately. It is an act of deception and false statements to 

convince someone of untruth. Disinformation should not be 

confused with misinformation, information that is unintentionally 

false.’ A research paper in American Psychologist, meanwhile, 

defines disinformation as ‘information that is incorrect by intent’, 

contrasting it with misinformation, which is ‘information that is 

incorrect by accident’ (Lewandowsky et.al., 2013).

These definitions all agree that there are two key aspects of 

disinformation: 

•	 The falsehood of the information 

•	 The intention to mislead 

While defining disinformation is relatively easy, identifying it in 

One of the key challenges in countering 

information warfare is identifying when 

it is taking place. The concept of disinformation 

is widely understood and has been exhaustively 

defined; however, the currently available definitions 

do not allow for the operational identification of 

disinformation in a sufficiently rapid manner to 

allow for effective countermeasures. This paper 

argues that the essence of disinformation is the 

intent to deceive. While such an intent is difficult 

to prove, it can be inferred by reference to three key 

criteria, termed the “ABC approach”. These criteria 

are: the accuracy of factual statements, balance in 

reporting and the credibility of the sources chosen. 

This ABC approach is intended to give academics, 

analysts and policy-makers an operational method 

to determine whether disinformation has been 

committed in a given case. 

Issue 2016/01 - February 2016

Identifying disinformation: an ABC 

practice is a more challenging problem. The truth or falsehood of 

the information given can generally be proven in time, through 

reference to sufficient evidence; this has especially become the 

case with the advent of social-media analysis, which has opened 



up new avenues of evidence and greatly enlarged the available 

palette of witnesses (Czuperski et al, 2015). While establishing 

that falsehood in an operationally significant timescale is 

challenging (Nimmo, 2015), the accuracy of the information can 

generally be identified. 

It is much harder to identify the intention to mislead, as this 

requires, at the extreme, an insight into the mental processes of 

an individual. Yet it is crucial to be able to distinguish between 

deliberate and accidental falsehood, because the deliberate 

spreading of false information is, in essence, an attack on the 

integrity of the institution concerned. Deliberately spreading lies 

about the performance of a publicly-listed company is an attack 

on that company and the integrity of the investment market; 

deliberately spreading lies about a person is an attack on that 

person; deliberately spreading lies in the course of a debate on 

government policy is an attack on the integrity of the democratic 

process. It is important for the integrity of those institutions to 

be able to identify the attacks and respond to the attackers. 

Across Europe, governments and international organisations are 

grappling with the question of how to identify and respond to 

disinformation. The European Union’s External Action Service has 

begun coordinating a network of journalists, non-governmental 

organisations, academics and officials aimed at identifying and 

analysing disinformation; the European Parliament’s research 

service has published a briefing note on Russian disinformation 

(Bentzen & Russell, 2015); the Latvian government has set up a 

NATO-accredited Centre of Excellence to analyse disinformation 

and broader questions of strategic communications. These and 

similar initiatives all bear witness to the seriousness with which 

the problem is viewed, and the difficulty of developing a working 

definition of disinformation. 

Disinformation is not the preserve of any one form of 

government. Democracies and autocracies alike can, and do, 

make use of the full range of weapons available to the state, 

including communications. However, democracies are subject to 

a range of checks and balances which are lacking in autocracies, 

and which make the spreading of disinformation more difficult. 

In democracies, independent and pluralist media, the scrutiny 

of political opponents, free and independent judiciaries and the 

activities of civil society all tend to set limits to the ability to 

deceive. Autocracies, which by their nature strive for control of 

their opponents, the media, the judiciary and civil society, can 

commit disinformation far more easily, and are much harder to 

challenge through the normal processes of the democratic state. 

Regardless of the identity of the person or organisation seeking 

to deceive, however, the key question is how to establish the 

intent to disinform, once false information has been identified. 

This paper argues that such deliberation can be inferred by 

examining the accuracy of the information given, the balance 

of commentators interviewed and the credibility of the sources 

chosen: the ABC of disinformation. 

Accuracy and the duty of care

The first duty of those who speak to the public from positions 

of authority, such as politicians, journalists and academics, is to 

make sure that they are getting their facts right. This is a duty of 

care, and it can be stated in the following terms: 

“Those who speak from a position of authority have the duty to 

ensure: 

1) that any statement of fact which they make has been 

Policy   brief • n° 2016/01



					                 Policy   brief • n° 2016/01

subjected to a reasonable degree of verification to ensure its 

accuracy; 

2) that their reporting ensures an appropriate balance in its use 

of commentators; 

3) that due care is taken to ensure the credibility of the sources 

quoted.

Those who fail to exhibit a reasonable degree of care in these 

areas are committing disinformation. “

A “reasonable degree” is, of necessity, a flexible term. For example, 

where a speaker is found to have given false information, a 

number of factors will play a role in determining whether there 

appears to have been an intent to mislead: 

•	 Could the speaker have found out the correct information 

easily? 

•	 Was the correct information readily available from multiple 

sources? 

•	 Did the speaker issue a correction? 

•	 Did the speaker qualify their statement at the time? (E.g. by 

the addition of qualifiers such as ‘apparently’ or ‘allegedly’.) 

Consider, for example, the statement made by New Jersey 

governor and Republican presidential hopeful Chris Christie 

on 16 December 2015, in an attack on U.S. President Barack 

Obama’s foreign-policy credentials, as reported by New Jersey 

website NJ.com: 

“This president’s not trusted ... but I’ll tell you this: When I stand 

across from King Hussein of Jordan, and I say to him, ‘You have a 

friend again, sir, who will stand with you to fight this fight,’ he’ll 

change his mind.”

This statement is factually inaccurate: King Hussein died in 1999. 

It is an error which is readily identifiable, with multiple online 

sources identifying the current monarch. However, Christie 

subsequently admitted in public that he ‘misspoke’, correcting 

his own error. As such, it is reasonable to suppose that his initial 

inaccuracy was not an act of deliberate falsehood, but a factual 

slip. 

Compare with this the statement made by the Secretary of the 

National Security Council of the Russian Federation, Nikolai 

Patrushev, to Elena Chernenko, security correspondent for the 

newspaper Kommersant, in an interview published on 22 June 

2015: 

“We all remember the phrase used by the Americans to describe 

Russia’s closest neighbours. They called them ‘front-line states’, 

unambiguously showing that the ‘front line’ goes along our state 

border. Against that background, it has been announced that 

the NATO command is planning to deploy a contingent of up to 

30,000 people here.” 

The number 30,000 is diagnostic. By quoting it, Patrushev was 

referring to a decision taken by NATO defence ministers in 

February 2015 - that is, some four months earlier - to increase 

the size of the NATO Response Force (NRF), a rapid-reaction corps 

created in 2002. The decision was announced by NATO Secretary 

General Jens Stoltenberg, who said in a press conference at the 

time, “Altogether, the enhanced NATO Response Force will count 

up to around 30,000 troops.” 

However, Patrushev’s comment contained a significant factual 

error: the NATO decision was not to “deploy a contingent of up 

to 30,000 people here”, to the Russian border. It was to increase 



the number of forces allocated to the NRF, while leaving the 

troops involved based in their own countries.

This is a point of fundamental importance. NATO does not have 

its own soldiers: individual member states provide (or sometimes 

fail to provide) the troops requested by NATO’s commanders. 

In the case of the NRF, members take it in turns to put rapid-

reaction units on standby, in case NATO needs them. Those units 

stay based in their home country, unless they are called out on 

exercise or to answer a crisis.

The NRF has operated in that way since it was created in 2002. 

Stoltenberg effectively confirmed that it would continue to do 

so at the same press conference, when he said that “The lead 

element of this land brigade will be ready to move within as little 

as 48 hours (...) Six Allies declared today that they are ready to 

act as framework nations for the new Spearhead Force. France, 

Germany, Italy, Poland, Spain and the United Kingdom have 

offered to take up this role, in rotation, in the coming years.”

In other words, Patrushev’s claim to Kommersant (subsequently 

amplified by other Russian-language outlets, including the state 

news agency, RIA Novosti) was false. NATO was not planning to 

move its troops to the Russian border: it was planning to put 

more troops on standby in their home countries. 

The question therefore arises whether this was an accident or a 

deliberate error. First of all, it is worth noting that Stoltenberg’s 

statement was not explicit on the issue of where the enhanced 

NRF would be based; it appears to have taken for granted 

that listeners would understand. Moreover, at the same press 

conference he spoke of setting up “multinational command and 

control units” on the territory of eastern allies. An uninformed 

and inattentive commentator could, therefore, have concluded 

that the NRF as a whole would be based in Eastern Europe. 

However, open-source material on the NRF is readily available, 

not least NATO’s own fact sheets and official statements. 

Furthermore, reporting from the February meeting, including by 

outlets such as Stars and Stripes (Lekic, 2015) and the Associated 

Press (Dahlburg, 2015), made clear that the enhanced NRF units 

would be based in their home countries - with Reuters even 

underlining that the decision “falls short of the hopes of some 

eastern European countries for NATO to set up large bases in the 

region” (Croft, 2015). 

In addition, Patrushev is not an uninformed commentator: he 

is the head of the Russian National Security Council, a post he 

has held since 2008, and prior to that he was the director of 

the Russian Federal Security Service (FSB), the country’s premier 

intelligence-gathering organisation. Indeed, it could be argued 

that he is one of the best-informed officials on matters of 

national security in the Russian apparatus. Equally importantly, 

he was not speaking in the heat of the moment, but more than 

four months after Stoltenberg made his statement, and therefore 

had ample time to verify the state of the situation. 

It is legitimate to assume that, by nature of Patrushev’s 

background, his current role, the long existence of the NRF, and 

the importance of NATO in Russia’s national security, he both 

could and should have been aware of the true nature of the 

NRF enhancement by June 2015.  Yet he misstated the facts. He 

did so explicitly and definitely, without seeking to nuance the 

statement (“planning to deploy a contingent of up to 30,000 

people here”), and he never corrected his misstatement. His 

intentions in so doing cannot be proven, but it is clear that he 

failed in the basic duty of care.

Policy   brief • n° 2016/01



					                 Policy   brief • n° 2016/01

By the criteria outlined above, Patrushev committed an act of 

disinformation when he made his claim.    

Balance 

A further duty of care falls upon the media to ensure balance 

in their reporting. This is because a false impression of events 

can be conveyed, even without the dissemination of false 

information, if the reporting only reflects one side of a dispute. 

An example of this concerns a report published by the China 

People’s Daily on 1 February 2016. The report analysed the 

presence of a U.S. warship close to the South China Sea islands 

known in Chinese as the Xisha, and in English as the Paracels, 

with reference to four commentators - two experts and two 

officials. All four commentators accused the U.S. of violating 

Chinese territorial waters and stoking tensions in the region. The 

unnamed journalist opened their story with the statement that, 

“according to observers,” the U.S. move was an attempt to return 

tension to the region. 

In terms of pure fact, there is no indication that this report 

falsified any of the information presented. The story states 

prominently that it is reporting the opinions of observers, rather 

than the journalist’s own opinion; the observers are named and 

their positions identified; all four have expertise relevant to the 

story. 

However, two of the four “observers” are researchers at facilities 

subordinate to the Chinese People’s Liberation Army (PLA) - 

respectively, the PLA Naval Military Studies Research Institute 

and the PLA National Defence University. The other two are 

officials from the Chinese foreign and defence ministries. All 

four are thus employees of the Chinese state and representatives 

of the state’s point of view. Since the American point of view 

was barely mentioned in the report, it clearly fails to ensure 

balance. 

The question then arises whether the reporter could have 

provided balancing quotes by making a reasonable effort. In this 

case, a Pentagon spokesman issued a statement on the incident, 

giving the U.S. justification. The U.S. stance on the South China 

Sea has been made publicly available in a variety of policy 

documents posted online. It would have taken no more than a 

swift Google search to provide a number of balancing quotes. 

Thus, the journalist and editorial team could, very easily, have 

found alternative sources to provide balance to their story. There 

is no indication that they made the effort to do so. As such, their 

report can be considered a piece of deliberate disinformation. 

Credibility 

A report can also be considered as spreading disinformation if it 

relies for part or whole of its effect on a commentator, or group 

of commentators, who cannot be considered as credible experts 

on the issue in question, when other, more credible experts could 

have been found easily. 

A striking example of this comes from Russian state-run TV station 

RT (formerly Russia Today). In a news report on the forthcoming 

Dutch referendum on the EU’s Association Agreement with 

Ukraine published on 9 January 2016, the channel quoted as 

its sole external analyst, “legal expert and international affairs 

editor for Russia Insider, Alexander Mercouris.” Mercouris was 

commenting on the political significance of the referendum: 

“My guess is that people in the Netherlands are opposed more to 

the EU expansion, which leads to more immigration into western 



Europe from eastern Europe. And they don’t want thousands 

upon thousands of people coming from Ukraine... One of the 

reasons why people in Ukraine have wanted it [the agreement], 

is precisely because that’s exactly what they want to do.” 

Mercouris is regularly cited in RT stories, usually providing 

comments on foreign affairs. The justification for invoking 

him is usually that he is “international affairs editor for Russia 

Insider”. However, on one occasion more in-depth identification 

was given: when the story concerned the UK legal report on 

the murder of Alexander Litvinenko, Mercouris was cited as “a 

practicing lawyer for 12 years at the Royal Courts of Justice” 

(Bridge, 2016).

The biography is true as far as it goes: Mercouris is known to 

have worked in the Royal Courts of Justice for twelve years, 

before becoming a barrister in 2006. However, he was reported 

as struck off from his post in 2012 after a case in which he 

reportedly confessed to having defrauded a client, faked one 

High Court judge’s signature and falsely accused another of a 

plot to kidnap and intimidate him (Wardrop, 2012). 

The first question is therefore whether Mercouris can be viewed 

as a credible authority on either legal or foreign affairs. 

It is, of course, a logical editorial decision to ask a lawyer for 

their opinion on an issue of law. For example, when the BBC 

reported on the launch of the inquiry in 2014, it quoted the UK’s 

former director of public prosecutions, Lord Ken Macdonald QC, 

as part of its coverage. 

However, Macdonald stepped down from his post as director 

of public prosecutions to return to work as a barrister, and 

subsequently held a string of high-profile appointments, 

including heading a government review of counter-terrorism 

policy in 2011. By contrast, Mercouris was expelled from the 

legal profession in disgrace and is not known to have worked 

in it since. While he can be assumed to have expertise in the 

inner workings of the UK legal system, he can hardly be viewed 

as a disinterested and impartial commentator on the institution 

which expelled him. 

RT’s regular reference to Mercouris on other issues of foreign 

policy is more curious. According to his published biography, 

Mercouris spent some 18 years at the Royal Courts of Justice 

in a variety of roles. There is no indication that he worked part-

time; it therefore appears unlikely that he could have developed 

in-depth expertise in foreign policy during the same period. 

Since he was struck off, he could, indeed, have begun a new 

career as a foreign-affairs analyst. However, his official biography 

on the Russia Insider website makes no mention of any foreign-

affairs qualification, research or experience, other than his legal 

background: “Alexander is a writer on international affairs with 

a special interest in Russia and law.  He has written extensively 

on the legal aspects of NSA spying and events in Ukraine in 

terms of human rights, constitutionality and international law.  

He worked for 12 years in the Royal Courts of Justice in London 

as a lawyer, specializing in human rights and constitutional law.”

According to this biography, his areas of expertise are Russia 

and the law. As such, there is nothing to indicate that he has 

in-depth expert knowledge of issues such as Dutch voting 

preferences, German Chancellor Angela Merkel’s diplomatic 

standing or the practices of European mainstream media. There 

is, therefore, no reason to consider him a credible expert in these 

fields - yet these are issues on which he has commented for RT 

and Russia Insider. 

Policy   brief • n° 2016/01



					                 Policy   brief • n° 2016/01

The question then becomes whether RT could have chosen a more 

credible commentator by making a reasonable effort. Mercouris 

is, according to his profile on Russia Insider, resident in London. 

London is home to literally thousands of legal practices. It hosts 

the University of London, numerous foreign-policy think tanks 

and most of the world’s major broadcasters, and is a short train 

ride from the universities of Oxford and Cambridge. Therefore, 

it is legitimate to assume that an editor in London, or seeking 

a quote from London, could, if they chose to make the effort, 

find a practicing or honourably retired lawyer to comment on a 

legal matter, and a serving foreign-policy analyst from an active 

academic institution or think tank to comment on a foreign-

policy issue. 

By turning to Mercouris as its commentator, RT made the 

choice not to refer to a more credible source. As such, it can be 

considered to have committed disinformation by publishing a 

polemic statement from a commentator whose impartiality and 

expertise are open to question. 

Conclusion 

Disinformation is easy to define, but difficult to prove 

conclusively. Yet there is a pressing need to improve the way 

by which the Western public and institutions can identify it in 

a timely manner. 

The ABC paradigm answers this need by identifying indicators 

which can be used to infer the probable presence, or absence, 

of the intent to disinform. Where such cases are identified, it 

is sufficient to ask whether the speaker could have avoided 

the violation by taking reasonable care in checking their facts, 

finding balancing quotes or seeking out a credible commentator. 

Care and judgement must be exercised in the use of this ABC 

paradigm: mistakes do happen, editors make errors of judgement 

and politicians fumble their lines. However, these errors can be 

corrected, and indeed should be corrected. If a speaker or a 

news outlet violates the ABC principles repeatedly, and does not 

correct their errors, they should be considered as committing 

disinformation. 

Literature 

Bentzen, Naja, and Russell, Martin (2015) “Russia’s disinformation on Ukraine and the EU’s 

response”, European Parliament Research Service, Brussels, November 2015. 

Bridge, Robert (2016) ‘Putin becomes target of bizarre personal attacks as West’s regime-

change policy fizzles,’ RT, 30 January 2016, [available online at:] https://www.rt.com/op-

edge/330696-putin-western-media-propaganda/.

Chernenko, Elena (2015) “За дестабилизацией Украины скрывается попытка 

радикального ослабления России”, Kommersant, 22 June 2015, [available online at:] 

http://kommersant.ru/doc/2752250. 

China People’s Daily (2016) ‘US warship’s incursion “aims to renew tension”, China People’s 

Daily, 1 February 2016, [available online at:] http://en.people.cn/n3/2016/0201/c90000-

9011827.html.

Croft, Adrian (2015) “NATO strengthens forces in Eastern Europe against Russia risk”, 

Reuters, 5 February 2015, [available online at:] http://www.reuters.com/article/ukraine-

crisis-nato-idUSL6N0VF11W20150205.

Czuperski, M., Herbst, J., Higgins, E., Polyakova, A. and Wilson, D (2015), ‘Hiding In Plain 

Sight: Putin’s Secret War In Ukraine’, Atlantic Council of the United States, 15 October 

2015, [available online at:] http://www.atlanticcouncil.org/publications/reports/hiding-

in-plain-sight-putin-s-war-in-ukraine-and-boris-nemtsov-s-putin-war. 

Dahlburg, John-Thor (2015) “NATO beefs up response force to face Russia, Islamic threats”, 

Associated Press, 5 February 2015, [available online at:] http://www.dailymail.co.uk/wires/

ap/article-2940671/NATO-official-alliance-beef-response-force.html. 



Policy   brief • n° 2016/01

 Policy Briefs are published by the

Institute for European Studies

Jean Monnet Centre of Excellence

at the  Vrije Universiteit Brussel

www.ies.be
Pleinlaan 5

B-1050 Brussels

T +32 2 614 80 01

ies@vub.ac.be

Ben Nimmo is a Senior Fellow 

at the Institute for Statecraft 

in London. He specialises in 

analysing patterns of disin-

formation, hybrid warfare 

and broader defence and 

foreign-policy issues. Prior 

to his career as an analyst, he worked as a NATO 

press officer from 2011-2014, specialising in 

NATO-Russia and NATO-Ukraine relations. He 

previously worked as a journalist for Deutsche 

Presse-Agentur dpa in the Baltic States and Brus-

sels..

About the author

NATO (2015) “Statement by defence ministers on the Readiness Action Plan”, NATO official 

document, 5 February 2015, [available online at:] http://www.nato.int/cps/en/natohq/

official_texts_117222.htm.

Lekic, Slobodan (2015) “NATO to boost rapid-reaction force in response to growing threats”, 

Stars and Stripes, 5 February 2015, [available online at:]  http://www.stripes.com/news/

europe/nato-to-boost-rapid-reaction-force-in-response-to-growing-threats-1.327827.

Lewandowsky, S., Stritzke, W., Freund, A., Oberauer, K., and Krueger, J (2013).: ‘Misinformation, 

disinformation, and violent conflict: From Iraq and the “War on Terror” to future threats to 

peace,’ American Psychologist, Vol 68(7), Oct 2013, 487-501. 

Nimmo, Ben (2015) ‘The Case For Information Defence’, in Information at War: From China’s 

Three Warfares to NATO’s Narrative, Legatum Institute, London, September 2015. 

RT (2016) ‘3 in 4 Dutch voters oppose EU association agreement with Ukraine - poll,’ RT, 

9 January 2016, [available online at:] https://www.rt.com/news/328403-dutch-poll-

ukraine-association. 

Stoltenberg, Jens (2015) Press conference after meetings with NATO defence ministers, 

[available online at:] http://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_117178.htm.

Wardrop, Murray (2012) ‘Barrister struck over claim that senior law lord had him kidnapped,’ 

Daily Telegraph, 16 March 2012, [available online at:] http://www.telegraph.co.uk/news/

uknews/law-and-order/9146307/Barrister-struck-off-over-claim-that-senior-law-lord-

had-him-kidnapped.html. 


